Karácsonyi mese

akadálymentes | könnyen érthető | szenzoros-, látássérült-barát

Hogyan épül fel a mese? 

A történet egyszerű, könnyen érthető, amelyet az akadálymentesség jegyében letisztult vizuális-képi világgal jelenítünk meg, annak érdekében, hogy közelebb vigyük gyermekedhez a Karácsonyhoz kapcsolódó eseményeket, jellegzetességeket.

A karácsonyi mesében az örömteli, izgatott várakozást jelenítjük meg. A mesében olyan tárgyakat használtunk fel, amelyekkel a mindennapok során is találkozik gyermeked, már ismerősek számára, gyakran otthon is fellelhetők. Ilyen módon a mese megnézése után vagy akár közben is a tárgyakat meg lehet nézni, tapintani, szagolni, így még kézzel foghatóbbá válik számukra a mese, az ünnep.

Mi kell hozzá? 

  • gyertya

  • szaloncukor

  • csengő

  • fenyőág

  • gömb

  • égősor

  • ajándékdoboz

  • plüss maci

Az élmény fontossága!

Meséink készítése során leginkább arra fókuszálunk, hogy a speciális szükségletű gyermekek számára is élménnyé, örömforrássá váljon a mese, hogy ők is átélhessék a mesék érzelmi töltetét. Ebben egyfajta segítséget nyújt, ha nem csak megnézitek és meghallgatjátok a meséinket, hanem el is játszátok. Ha amellett döntesz, hogy eljátszod gyermekeddel, akkor törekedj arra, hogy az egy kellemes, közös élmény legyen mindkettőtök számára!

Fontos, hogy gyermeked saját motivációja és szándéka mentén történjen az eljátszás és az adott tevékenység központjába az kerüljön, ami éppen felkelti gyermeked érdeklődését! Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a mesék eljátszásával, egyfajta játékos tanulási folyamat veszi kezdetét, amely több területre is fejlesztőleg hat.

Számunkra fontos, hogy szülőként ebben megfelelő információt és jártasságot szerezzetek, úgy, hogy közben ez nem egy fejlesztési tevékenységként valósul meg, sokkal inkább egy játékos élményként, mindkettőtök számára.

Mit fejleszt? 

A mese eljátszása, tárgyakkal való megjelenítése lehetőséget ad arra, hogy gyermeked, minél több érzékelési csatornán ismerkedhessen meg a körülötte lévő világgal. A mesében megjelenő összes tárgynak érdekes formája, anyaga és különböző hőmérséklete van (pl.: a csengő hideg, a gyertya meleg). Tapintsátok, simítsátok meg ezeket a tárgyakat, hiszen ezek a tapasztalatszerzések fejlesztik a taktilis, azaz tapintási érzékelést. Vonjatok be minél több testrészt a különleges tapintatú anyagok megismerésébe! Figyeld meg gyermeked jelzéseit, melyik az a tárgy, ami a leginkább tetszik neki. A kommunikációs jelzéseire támaszkodva gyakorolhatjátok a választást is két vagy több tárgy közül. 

Szagoljátok meg a gyertya, a szaloncukor és a fenyőág illatát! Beszéljétek meg a gyermeked reakciói mentén, hogy mit érez és az mennyire tetszik neki. Kóstoljátok meg a szaloncukrot, akár többféle ízben is! Ezek az egyszerű tevékenységek támogatják a szaglás- és ízérzékelést. A gyertyát megpróbálhatja gyermeked elfújni, így a fújást is tudjátok gyakorolni. 

A gyermeked auditív, azaz hallási figyelmét is fejlesztheted, ha megmutatod neki, hogy a csengőnek, az ajándékdobozba rejtett tárgyaknak és a szaloncukor papírjának milyen hangja van. Keltsetek együtt is hangokat ezekkel a tárgyakkal! Sőt a tér különböző pontjain is megszólaltathatod őket, ezzel motiválva gyermeked a hangforrás keresésére. 

Az ajándékdobozt próbáljátok meg kinyitni, kivenni belőle a macit, de bármelyik másik, a mesében előforduló tárgyat belerejtheted. A fenyőágra tegyétek rá-, vegyétek le a gömböket! Csomagoljátok ki a szaloncukrot! Így játékos formában gyakorolhat gyermeked a kezeivel történő, azaz  manipulációs tevékenységeket.