Hol a labdám?

akadálymentes | könnyen érthető | képi világában komplex

Hogyan épül fel a mese? 

Az elsődleges szempontunk, hogy a mese egyszerű, rövid és könnyen érthető mondatokból álljon. A történetben olyan fogalmak jelennek meg, amelyek jelentéssel bírnak gyermeked számára, ezért olyan tárgyakat használtunk fel, amelyekkel a mindennapi életben gyakran találkozik és ezekhez a tárgyakhoz már akár a korai életkortól kezdve tudnak jelentést kapcsolni (pl.: kutya, labda, alma, pohár, sapka, szék). 

Szintén a mesénk könnyen érthetőségét szolgálja, hogy mindig a szöveg értelmének megfelelő, vizuálisan letisztult kép jelenik meg a videóban. Ilyen módon a fogalomhoz vizuális megjelenítés is kapcsolódik, amely a megértést segíti. Ezt otthon mesenézés közben vagy után azzal tudod megtámogatni, ha a mesét eljátszátok a történetben is felbukkanó tárgyakkal, így nem csak egy képi reprezentációja lesz a gyermekednek a szóban forgó tárgyról, hanem magát a fogalmat, az adott tárgyat 3D-ben is megtapasztalhatja. 

Mi kell hozzá? 

  • plüss kutya

  • labda

  • alma

  • szék

  • kosár

  • sapka

  • pohár

  • asztal

  • párna

Az élmény fontossága!

Meséink készítése során leginkább arra fókuszálunk, hogy a speciális szükségletű gyermekek számára is élménnyé, örömforrássá váljon a mese, hogy ők is átélhessék a mesék érzelmi töltetét. Ebben egyfajta segítséget nyújt, ha nem csak megnézitek és meghallgatjátok a meséinket, hanem el is játszátok.

Ha amellett döntesz, hogy eljátszod gyermekeddel, akkor törekedj arra, hogy az egy kellemes, közös élmény legyen mindkettőtök számára! Fontos, hogy gyermeked saját motivációja és szándéka mentén történjen az eljátszás és az adott tevékenység központjába az kerüljön, ami éppen felkelti gyermeked érdeklődését!

Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a mesék eljátszásával, egyfajta játékos tanulási folyamat veszi kezdetét, amely több területre is fejlesztőleg hat. Számunkra fontos, hogy szülőként ebben megfelelő információt és jártasságot szerezzetek, úgy, hogy közben ez nem egy fejlesztési tevékenységként valósul meg, sokkal inkább egy játékos élményként, mindkettőtök számára.

Mit fejleszt? 

A mese megnézésével és az otthoni eljátszásával gyakorolhatjátok a téri tájékozódást. A térben való tájékozódás egy fontos elme a mindennapi életnek, ezért érdemes játékos formában gyakorolni, ami által bevésődik és automatikussá válik. A kisgyermekek legelőször mindent magukhoz viszonyítanak. A térben történő tájékozódás már egy bonyolultabb folyamat, amihez a gyermeknek ismernie kell a névutókat (alatt, előtt, mögött... stb), illetve bizonyos toldalékokat (-ba, -be, -ban, -ben). Ezek gyakorlására, megértésére kínálunk egyfajta játékos alternatívát.

A Hol a labdám? c. mese vizuálisan komplex, mivel sok perspektíva váltást alkalmazunk. Szándékosan, hiszen a mindennapi élet során fontos, hogy gyermeked tudja, hogy egy pohár akkor is pohár, ha felülről nézzük vagy ha az eldőlt pohár alját látjuk. Ilyen módon a mese megnézésével, eljátszásával a tárgyak pontos felimerését, az alakállandóságot is megtanulja különböző perspektívákból tekintve. 

A történetet kiszámítható, de mégis izgalmat is magában rejtő analógia mentén építjük fel, mivel tacskó kutya keresi a lakásban a labdáját, ezáltal a történet fejleszti a szerialitást, azaz a sorrendiséget. Mesénkben csak a labdához hasonló formájú, kerek tárgyakat használtunk fel a formafelismerés, a formaérzékelés fejlesztése érdekében. A mese otthoni eljátszásával Te magad is könnyen tudod érzékeltetni a gyermekeddel, hogy a labda, az alma, a sapka bojtja és a pohár szája egyformán kör alakúak.